Tato kapitola se zaměřuje na pravidla jízdy křižovatkami, které jsou řízené světelnými signály. Naučíte se, jak správně reagovat na světelné signály, včetně těch signálu pro opuštění křižovatky a významu doplňkové šipky umožňující odbočení vpravo. Dozvíte se, jak postupovat při blikání žlutého světla na semaforu a na co si dát pozor, aby byla jízda plynulá a bezpečná. Kapitola vás provede typickými situacemi na těchto křižovatkách a vysvětlí, jak řešit složitější dopravní situace. Díky tomu budete připraveni na provoz v místech s intenzivní dopravou.
V křižovatce se nacházejí pouze dvě vozidla. Pro obě vozidla svítí signál „volno“. Modré vozidlo odbočuje doleva, a proto musí dát přednost protijedoucímu červenému vozidlu.
V křižovatce se nachází dvě vozidla a na přechodu pro chodce je chodec. Pro obě vozidla platí signál „volno“, ale modré vozidlo musí dát přednost protijedoucímu vozidlu. Jakmile červené vozidlo odjede z křižovatky, najíždí si modré vozidlo do křižovatky a dává přednost chodci na přechodu.
V křižovatce se nachází dvě vozidla, které obě odbočují doleva. Pro obě vozidla platí signál „volno“ a mohou se tedy míjet vlevo pravými boky vozidel. Musejí však dát přednost chodcům na přechodu pro chodce.
V křižovatce se nacházejí čtyři vozidla. Červenému a modrému svítí signál „volno“. Červené vozidlo odbočuje doleva, a proto dává přednost protijedoucímu vozidlu. Modré vozidlo odbočuje doprava a musí dát přednost chodci na přechodu. Ostatní vozidla čekají na signál „volno“.
V křižovatce se nacházejí čtyři vozidla a na přechodu pro chodce je chodec. Řídíme se v tomto případě světelnými signály, protože jsou nadřazené svislým dopravním značkám. Modré vozidlo odbočuje doleva a proto dává přednost protijedoucímu vozidlu. Červené vozidlo tedy najíždí do křižovatky a dává přednost chodci na přechodu pro chodce. Zelené a růžové vozidlo čekají na signál „volno“.
V křižovatce se nacházejí dvě vozidla a řídí se světelnými signály, které jsou nadřazené svislým dopravním značkám. Pro zelené vozidlo platí signál „volno“ a proto opouští křižovatku jako první (chodec má v tomto okamžiku na semaforu pro chodce signál „stůj“). Modré vozidlo čeká na signál „volno“ a následně najíždí do křižovatky a dává přednost chodci na přechodu pro chodce.
V křižovatce se nacházejí pouze dvě vozidla. Vzhledem k tomu že světelné signály jsou nadřazené dopravním značkám, tak se řídíme v této situaci světelnými signály. Modrému vozidlu svítí doplňková šipka doprava, což znamená, že musí dát přednost vozidlům jedoucím ve volném směru a proto zelené vozidlo jede jako první.
V křižovatce se nacházejí tři vozidla. Zelené a růžové mají signál „volno“. Růžové vozidlo odbočuje doleva, a proto musí dát přednost protijedoucímu vozidlu. Modré vozidlo se řídí doplňkovou šipkou doprava a může odbočit pouze doprava a dát přednost vozidlům ve volném směru. Po odjetí zeleného vozidla může modré vozidlo najíždět do křižovatky společně s růžovým.
Ve vyobrazené situaci se nachází 5 vozidel. Zelené vozidlo odbočuje doleva a má zelenou šipku doleva. Proto nedává přednost protijedoucím vozidlům a může projet křižovatkou jako první společně s modrým vozidlem. Zelené vozidlo nedává přednost chodci na přechodu pro chodce, protože v této situaci bude chodci svítit signál „stůj“.
Ve vyobrazené situaci se nachází 5 vozidel. Zelené a červené vozidlo odbočují doleva a jsou najeté v křižovatce. V momentě kdy se rozsvítí signál pro opuštění křižovatky, tak mohou odbočit doleva aniž by dávali přednost protijedoucím vozidlům.
No Data Found
Zdroj: Policie ČR
Chceš podpořit další rozvoj učebnice? Měsíční předplatné tě vyjde na 4 plzeňský piva a získáš tím přístup ke 100+ kapitolám na jeden měsíc. Nemáš love? Nevadí, řekni prosím o učebnici svým kamarádům nebo se můžeš zmínit ve své autoškole. 😉
Díky Karel